Q8 in zee met Ecofillco

  • Geschreven op 11.06.2015

Deze ochtend heeft Q8 (samen met installateur Ecofillco, red.) op de Bredabaan in Schoten haar allereerste CNG-tankstation officieel geopend. Burgemeester Maarten De Veuster en schepen van Leefmilieu Erik Block maakten van de gelegenheid gebruik om de nieuwe CNG-wagen, een Fiat 500 L Living, die de gemeente onlangs aankocht, vol te taken. Deze nieuwe bodewagen is reeds de tweede CNG-wagen van de gemeente want ook de technische dienst rijdt sinds vorig jaar met een milieuvriendelijke bestelwagen.

De nieuwe Fiat beschikt over een aardgastank van 14 kg en een benzinetank van 50 liter. De wagen rijdt standaard op CNG, enkel wanneer de CNG-tank leeg is, wordt automatisch op benzine overgeschakeld. Wanneer de wagen 10.000 km per jaar op CNG aflegt, zal de brandstofkost ten opzichte van de voorgaande dieselwagen met ongeveer 60 % dalen.

Bron: http://www.schoten.be/nieuws/mei_15/cng.htm 

Tankpunten CNG

  • Geschreven op 08.11.2012

Bestuurders van een cng-wagen hebben er sinds kort weer enkele tankpunten bij. Een eerstemogelijkheid is een  tankstation aan de Mechelse Veilingen in Sint-Katelijne-Waver.

Op vraag en in samenwerking met het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver hebben de Mechelse Veilingen een perceel ter beschikking gesteld aan GreenPoint Supplies dat CNG- tankstations bouwt en uitbaat. Het station is gelegen in de nabijheid van de Veiling aan de Mechelsesteenweg 82 en bevat een tankmogelijkheid voor personen- en vrachtwagens en is permanent toegankelijk. In september werd door de Milieuraad al een infosessie gehouden om de werking van het station toe lichten aan de geïnteresseerden.

Ook voor de cng-rijders in de buurt van Maaseik en Maasmechelen is er goed nieuws. Sinds kort is het mogelijk om net over de grens, in het Nederlandse Sittard, aan het tankstation Vissers Olie in de Middenweg aardgas te tanken.

Bron: Sitard-Geleen nieuws, Mobimix.be

Coca-Cola

  • Geschreven op 08.11.2012

Drankenproducent Coca-Cola heeft zijn proef met een biomethaanvrachtwagen in het Verenigde Koninkrijk laten evalueren door het Britse onderzoeksbureau CCE.

Het vergeleek de impact van een 26-tons Iveco Stralis CNG met deze van een Iveco Stralis Diesel die
werd ingezet voor steeds een twintigtal verschillende leveringen in de steden Reading, Essex en het
centrum van Londen.

Daling van uitstoot en brandstofkost

Uit de metingen bleek dat de CNG-variant per jaar 1.590 kg (85,6%) minder NOx, 33 kg (97,1%)
minder fijn stof en 300 ton (50,3 %) percent minder CO2 uitstootte. Bij beter uitgeruste vulpunten
zou de CO2-winst 60,7% bedragen. Door het gebruik van biogas werd de brandstofkost met 12,8%
verminderd. Het gebruiksgemak voor de bestuurders steeg van 4,1/5 naar 4,6 en ook het geluid
daald met verschillende decibels, voornamelijk tijdens het stationair draaien.

Om tot de resultaten te komen, werd er door middel van onboard telematica een rijcyclus van 30
minuten en 19,5 kilometer geregistreerd en daarna gesimuleerd in een onderzoekscentrum om
constante evaluatie-omstandigheden te hebben. Ook ‘real world’-metingen werden uitgevoerd met
nog bevredigerende resultaten. De resultaten kunt u nalezen in het rapport op www.cenex.co.uk.

Deels ook in België

In Nederland heeft men alvast niet gewacht op de resultaten en rijden er in navolging van het
Verenigd Koninkrijk al twee biomethaanvrachtwagens rond. De vrachtwagens zullen deels ook
worden ingezet voor beleveringen in België.

Bron: Mobimix.be